Anotace:
Od okamžiku, kdy záhadně zmizí - poté, co byla bezpečně dopravena k břehům města São Salvadoru - vzácná socha svaté Barbory, do chvíle, kdy se stejně záhadně objeví na místě, jež je pro ni vyhrazeno na významné výstavě sakrálního umění, seznámí se čtenář v tomto díle důvěrně s tradicemi a s pestrým obrazem života Bahie - oblasti prvního kontaktu Evropanů s Brazílií a též Amadova rodiště, v němž spisovatel nadále žije. Pozná řadu obyvatel jejího hlavního města (nahlédne do jejich soukromí často s velmi intimními a lechtivými detaily), skutečně existujících významných postav politického i kulturního života, zažije rovněž řadu neuvěřitelných událostí.
Po určité pauze, která nastala ve vydávání Amadových děl v našich zemích, je tento román dílem, jež v mnohém navazuje na bezpochyby nejlepší období v jeho tvorbě - prózy 60. let, vesměs situované rovněž do oblasti Bahie, romány a novely, v nichž autor opustil linii realistických próz dokumentárního či satirického charakteru a vedle vynalézavé kompozice, vypravěčského umění a humoru zaujal čtenáře příběhy, ve kterých hraje významnou úlohu fantazie.
Aniž slevil ze své role kritického komentátora dění v zemi a aniž opustil své celoživotní krédo bojovníka za to, aby obyčejný Brazilec skutečně požíval demokratických svobod, za sociální pokrok a proti bezpráví, dává autor i v tomto románu především najevo svoji sounáležitost s lidem Bahie a jeho kulturou. Stvrzuje v něm, že jeho světový názor levicového intelektuála mu nebrání sympatizovat s afrobrazilskými náboženskými kulty, které jsou významnou složkou této kultury - zde je věnována pozornost kultu candomblé, jejž spisovatel navštěvuje a je jeho čestným hodnostářem. Brazilský národ je výsledkem procesu míšení ras, v němž se vedle bělošského a indiánského elementu rozhodující měrou uplatnil již v počátcích historie země element černošský. Afričtí otroci zavlečení na brazilské území si uchovali své náboženství, v němž postupem času koexistovali indiánští duchové a katoličtí svatí. Reálným základem příběhu bohyně lansã (vládkyně větrů a bouří) je život bahijského lidu s jeho vírou a tradicemi, které je nutno respektovat - jak si v románu uvědomuje i katolický duchovní Maximiliano, s nímž je Amado bytostně spjat.
[obálka Odeon 2000]
|