Vyhledávání       Obchodní podmínky       Nápověda
 
Antikvariát
ISIS
 
Prodáno - Parlesák, Adolf, 1908-1981:
Habešská odyssea

: Čech ve službách habešského císaře

Parlesák: Habešská odyssea, 1948 Toužimský a Moravec, Praha 1948       Edice: Romány, které napsal život č. 22

Rozsah: 304, [7] s., [16] s. fot. příl.    Formát: 21,6x14,0
Popis: Vázaná, obálka v okrajích potrhaná, jinak dobrý stav. (94%)

Cena: 150 Kč

Nakladatelské údaje:



Anotace:
Habešská odysea započala onoho dne při vypuknutí italsko-habešské války, kdy císař Haile Selassié si poslal pro mladého Čecha a požádal ho, aby odletěl zvláštním letadlem z Addis Abeby do Debra Taboru u Tsanského jezera a stal se tam poradcem rasa Kassy. Nebyla to první cesta inženýra Parlesáka do těchto málo známých končin černého světadílu. Již jako student podnikl s přítelem Aloisem Polákem (nyní ve Zlíně) v letech 1928 až 1930 dlouhou a obtížnou cestu na kolech po souši přes Balkán, Přední Asii a severní Afriku až do Habeše. Jako první cyklisté projeli tehdy na kolech mnoha divokými kraji, pronikli Nubickou pouští, která odděluje Egypt od Sudanu, ale v habešských velehorách museli přesedlat na horské muly. Zcestovali severní Habeš od Aduy a Makallé až po průsmyk Alagi, jezero Ašangi a Koram, vesměs místa, na nichž se později odehráli boje. Inženýr Parlesák znal tedy již před příletem na severní habešskou frontu podrobně nejen severní Habeš, ale i její obyvatele, jejich jazyk, zvyky a národní mentalitu. Zajistilo mu to nesmírnou přednost před zpravodaji, kteří se na počátku války do Habeše nahrnuli, a umožnilo mu to účastnit se habešské války osobně a na místě velmi důležitém. Na této severní frontě, kde se postavilo proti italskému vpádu asi 300.000 Habešanů, dleli kromě Parlesáka jenom tři další běloši: technický poradce V. Breyer, poradce rasa Siuma plukovník Konovalov a kubánský kapitán Alesandro del Val, poradce rasa Mulugety. Z více než dvou set zahraničních novinářů, kteří za války přijeli do Habeše a mezi nimiž byli reportéři nejzvučnějších jmen - na příklad Knickerboker - se nedostal na frontu ani jediný. Habešskou odysseu lze tedy hodnotit jako první autentické vylíčení všech událostí a bojů na severní habešské frontě, napsané jedním ze čtyř očitých bělošských svědků, kteří bojovali na habešské straně. Rýsuje se v ní obraz podobný jakési dávnověké tragedii, úžasná anabase kočovníků, kteří povstali, vidouce svou zem napadenu, a valili se jako při stěhování národů se ženami a stády, ozbrojeni kopími a starožitnými puškami proti tankům a letadlům desetkrát silnějšího útočníka. Autor s nimi pochodoval průsmyky a pustinou pod žhavým sluncem, strádal s nimi, žil s domorodci v jejich stanech, jedl s nimi z jedné mísy, viděl jejich počáteční úctyhodná vítězství, pak rozklad, zklamání, když nemohli dobýt tanků holýma rukama. Tisíce svých dramatických i humorných zážitků uložil v knize, která je stejně zajímavým cestopisem, jako ojedinělým souborem zkušeností o válce v polodivokém africkém kraji. Inženýr Parlesák není jen znalec Habeše; strávil dlouhé roky na cestách i v jiných neznámých končinách Asie a Afriky. - Málokdy použil moderních dopravních prostředků. Urazil tisíce a tisíce kilometrů pěšky, na mulách, na koních, na velbloudech a na kole. Byl v Syrii, Palestině, Transjordanii, v Egyptě, Sudanu a Eritreji. V jižní Arabii byl půl roku hostem jemenského krále. Navštívil Indii, Ceylon, Malajsko a Indočínu, projezdil křížem krážem Japonsko, navštívil málo známé ostrovy Riu-Kiu, prošel napříč velehorami ostrova Formosy, obydlené pověstnými "lovci lebek". Jako jeden z mála bělochů s dostal při cestě napříč jižní Čínou do zátoky Bias-bay, střediska jihočínských pirátů, a na zámořských parnících i vratkých plachetnicích brázdil jako navigační důstojník dálavy oceánů. Ale jeho největším dobrodružstvím byla odyssea v Habeši. [obálka Toužimský a Moravec, 1948]


 
  Prodáno