Anotace:
Obratník Kozoroha, vracející se po nespoutaném vylíčení Millerovy pařížské životní etapy v Obratníku Raka k létům, jež vyústila v rozhodnutí opustit "noční můru" odcizeného světa Ameriky, fascinujícím způsobem dotváří portrét autorova přerodu v nezávislou osobnost odhodlanou zbavit se všeho, co jí brání v cestě za uměleckou a duchovní seberealizací.
Podobně jako předchozí román, také Obratník Kozoroha ohromil v době svého vzniku především nebývalou otevřeností erotických scén, jež byla ovšem logickou součástí Millerovy snahy postavit se čelem k životu v jeho úplnosti a odmítnutím svazujících dobových norem dosáhnout osobní i umělecké svobody. Rezignace na tradiční prvky románového žánru, egocentrické a současně odvážné soustředění na vlastní osobu, střídání naturalistických pasáží se sentimentálními vzpomínkami či metafyzickými úvahami, to vše vypovídá především o autorově nutkavé potřebě vypsat celou pravdu o svém zápasu za překonání vnitřních i vnějších překážek tvůrčího vývoje a důstojné lidské existence vůbec. Zejména pro nezpochybnitelnou opravdovost tohoto úsilí, vydávajícího všanc v neposlední řadě i vlastní osobu, se Millerova autobiografická výpověď natrvalo zapsala do historie světové literatury a dokáže uchvátit i bezmála sedmdesát let po svém vzniku.
[obálka Paseka 2006]
|