Anotace:
Tuto nevelkou, ale obsažnou knížku si uměnímilovní čtenáři přečtou se zaujetím. Pojednává o osobnosti a díle umělce, jemuž se v našem století dostalo patrně nejvíce poct a uznání. Byl ovšem také chladně přezírán a obviňován z konzervatismu. Dnes, kdy je Švabinského dílo uzavřeno (umělec, narozený 1873, zemřel roku 1962), lze jistě už objektivněji vážit jeho hodnoty a přistupovat kritičtěji k vymezení umělcova místa v dějinách českého umění 20. století.
Naše knížka, jejíž podoba je dána edicí, se v obrazové části omezuje na nepočetný soubor Švabinského olejů, kolorovaných kreseb a pastelů, vybraných z rozsáhlého umělcova díla - ponechává tedy stranou celé dílo grafické a kresby -, v textu však hodnotí Švabinského osobnost ve všech podstatných rysech. Hana Volavková, autorka pro tento úkol nad jiné povolaná, vybavuje atmosféru, v níž Švabinského umění vznikalo, ukazuje, na jaké kulturní a společenské podněty reagovalo a s jakými výtvarnými vlivy se vyrovnávalo. Především však s obdivuhodnou citlivostí zvažuje uměleckou podobu Švabinského děl a objasňuje proměnu malířova projevu od zasmušilých portrétů z doby kolem přelomu století k vyzývavým kompozicím pozdějších let. Líčením výtvarně zpracované "ságy" rodu Vejrychů dokázala Volavková charakterizovat Švabinského umění výstižněji než dlouhá uměleckohistorická pojednání. Přitom díky důkladné přípravě a rozsáhlým znalostem naplnila svůj text tolika informacemi, že její práce bude patřit k základním publikacím o Švabinském.
(obálka 1977)
|